Web Content Display
Web Content Display
Web Content Display
Web Content Display
Ogólne zasady rekrutacji na studia
Kryteria formalne
To warunki, jakie należy spełniać, by mieć prawo do ubiegania się o przyjęcie na studia, np. odpowiednie wykształcenie.
Aby przystąpić do procesu rekrutacji, oprócz spełnienia kryteriów formalnych kandydat na studia powinien także założyć w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów indywidualne konto IRK, a następnie dokonać za jego pośrednictwem rejestracji na wybrane studia oraz spełnić warunki wymagane dla jej potwierdzenia – wnieść opłatę rekrutacyjną i w razie konieczności dostarczyć dokumenty wymagane przy rejestracji.
Szczegółowe kryteria formalne
Aby sprawdzić kryteria formalne na wybrane studia, należy spośród podanych niżej odnośników wybrać odpowiedni sposób ubiegania się o przyjęcie oraz żądany typ studiów. Szczegółowe informacje podano na stronie systemu IRK (irk.uj.edu.pl), w kartach poszczególnych studiów.
ABY ZDAĆ EGZAMIN WSTĘPNY NA STUDIA II STOPNIA (MAGISTERSKIE) NALEŻY PRZYGOTOWAĆ ODPOWIEDZI NA 60 PYTAŃ WG PODANEJ PONIŻEJ LISTY I UDZIELIĆ ODPOWIEDZI NA WYLOSOWANE NA EGZAMINIE PYTANIA PRZED KOMISJĄ EGZAMINACYJNĄ.
Pytania na egzaminie wstępnym dla kandydatów na historię sztuki
- Chronologia dziejów sztuki bizantyńskiej: główne okresy historyczne i zasięgi geograficzne; ogólna charakterystyka przemian ideowych i artystycznych.
- Tradycja antyczna w sztuce starochrześcijańskiej, bizantyńskiej i średniowiecznej łacińskiej; zagadnienia kontynuacji i tzw. renesansów.
- Postawy ideowe sztuki bizatyńskiej: sens ikony, symbolika architektury sakralnej, program ikonograficzny malowideł wewnątrz świątyni.
- Późnoantyczna i bizantyńska sztuka Rawenny V i VI wieku oraz późniejsze dzieje sztuki bizantyńskiej we Włoszech.
- Malarstwo epoki Paleologów a sztuka zachodnioeuropejska a zwłaszcza włoska około r. 1200
- Tradycja i innowacja w sztuce karolińskiej i ottońskiej.
- Sztuka wczesnopiastowska: jej źródła i specyfika.
- Architektura i rzeźba romańska we Francji i w Italii: wielość odmian regionalnych i ich cechy.
- Architektura i rzeźba romańska we Francji i w Italii wobec tradycji antycznej i dziedzictwa sztuki karolińskiej.
- Architektura i rzeźba romańska w Polsce i ich związki ze sztuką europejską.
- Sztuka zakonów benedyktynów, cystersów, kartuzów, dominikanów, franciszkanów, i krzyżaków w średniowieczu.
- Architektura gotycka we Francji i jej recepcja w innych krajach (poł. XII w. - XIV w.).
- Przełom w malarstwie włoskim około r. 1300: Giotto i jego współcześni.
- Sztuka na dworze Kazimierza Wielkiego.
- Nagrobki królewskie w katedrze na Wawelu; ich cechy wspólne i indywidualne.
- Sztuka w Pradze i jej znaczenie dla Europy Środkowej w XIV wieku.
- Styl międzynarodowy i problemy sztuki dworskiej późnego średniowiecza.
- Przemiany stylowe w rzeźbie późnego średniowiecza od "Pięknych Madonn" do Wita Stwosza.
- Malarstwo w Polsce w XV wieku (malarstwo monumentalne, obrazy tablicowe, miniatury).
- Wielcy mistrzowie malarstwa niderlandzkiego XV wieku: średniowiecze i nowożytność.
- Recepcja antyku w sztuce włoskiego renesansu (formy i treści dzieł sztuki).
- Akt w sztuce średniowiecznej i nowożytnej.
- Problem iluzjonizmu w sztuce nowożytnej: teoria i praktyka.
- Leonardo da Vinci: między sztuką a nauką.
- Twórczość artystyczna i teoria Michała Anioła i jej znaczenie dla sztuki manieryzmu i baroku.
- Polskie nagrobki renesansowe: typologia i symbolika.
- ,,Naturalizm" w sztuce nowożytnej: postulaty teoretyczne i realizacja.
- Palladio i palladianizm w Europie i Ameryce.
- Manieryzm: styl czy postawa.
- Akademie i akademizmy w sztuce nowożytnej i nowoczesnej.
- Kontrreformacja a sztuka.
- Malarstwo flamandzkie i holenderskie XVII wieku (podobieństwa i różnice).
- Barokowe ,,kompleksowe dzieło sztuki".
- Bernini, Borromini, Guarini a problem stylu w architekturze barokowej.
- Sztuka sterowana centralnie: przykłady nowożytnej Francji, państw faszystowskich i komunistycznych.
- Środowiska artystyczne w państwie polsko-litewskim od XVI do XVIII wieku.
- Rezydencje królewskie, magnackie i szlacheckie w Rzeczypospolitej. Rozwiązania przestrzenne i programy treściowe.
- Późnobarokowa architektura w krajach Rzeszy (Czechy, Austria, Bawaria, Frankonia).
- Recepcja wzorów włoskich w sztuce polskiej XVII-XIX wieku.
- Rokoko jako sztuka dworska.
- Klasycyzm w sztuce nowoczesnej od wieku XVIII po współczesność.
- Problem realizmu w malarstwie XIX wieku.
- Zjawisko historyzmu w architekturze XIX wieku: podstawy teoretyczne i fazy rozwojowe.
- Historyzm w sztuce polskiej XIX i XX wieku.
- Pejzaż w malarstwie: przemiany postaw od XV do XX wieku.
- Rzeźba dziewiętnastowieczna: tendencje akademickie i antyakademickie.
- Malarstwo monumentalne w XIX i XX wieku (witraż i malarstwo ścienne).
- Impresjonizm i postimpresjonizm w malarstwie i rzeźbie oraz ich kontynuacja w sztuce XX wieku.
- Malarstwo polskie w latach 1795-1914: główne tendencje i źródła inspiracji.
- Koncepcje awangardowe w sztuce XX wieku: ich historia i znaczenie.
- Polska awangarda artystyczna w dwudziestoleciu międzywojennym.
- Główne odmiany malarstwa i rzeźby abstrakcyjnej.
- Nurty destrukcyjne w sztuce w teorii i praktyce od czasów bizantyńskich po współczesność ze szczególnym uwzględnieniem pojęcia antysztuki.
- Pojęcie modernizmu i postmodernizmu w teorii i praktyce artystycznej w XIX i XX wieku.
- Dekadentyzm i symbolizm w malarstwie i rzeźbie około r. 1900.
- Tendencje ekspresjonistyczne w sztuce (od antyku) ze szczególnym uwzględnieniem wieku XX.
- Nowe koncepcje czasu i przestrzeni w sztuce XX wieku.
- Znaczenie sztuki amerykańskiej w kształtowaniu się prądów artystycznych w XX wieku.
- Sztuka środowiska krakowskiego po II wojnie światowej.
- Wzornictwo przemysłowe, plakat i reklama: ich znaczenie w sztuce XX wieku.
Pytania na egzaminie wstępnym dla kandydatów na kierunek ochrona dóbr kultury
- Zabytek – polska nomenklatura w kontekście europejskim
- Niszczenie dzieł sztuki motywowane religijnie (wybrane przykłady). Uwarunkowania teologiczne i przesłanie ideowe
- Niszczenie dzieł sztuki motywowane politycznie (wybrane przykłady). Uwarunkowania polityczne i propagandowe oraz przesłanie ideowe
- Burzenie zabytków jako element unowocześniania miast. Społeczne akcje ratowania zabytków przed wyburzeniem
- „Memoriał Rafaela” i problem ochrony zabytków antycznych w Rzymie w XVI wieku
- Restauracje zabytków wczesnochrześcijańskich w Rzymie po Soborze Trydenckim
- Znaczenie Alexandre'a Lenoira i Henriego Grégoire'a w ukształtowaniu pojęcia kulturowego dziedzictwa narodowego (patrimoine national)
- Doktryna i praktyka konserwatorska Eugène'a Emmanuela Viollet-le-Duca.
- Recepcja doktryny konserwatorskiej Eugène'a Emmanuela Viollet-le-Duca (Paul Abadie, Pierre Cuypers, Franz Storno starszy, Josef Mocker, André Lecomte du Nouy)
- Dziewiętnastowieczne akcje kończenia budowy średniowiecznych katedr w Kolonii, Pradze i Mediolanie oraz ich wpływ na teorię i praktykę konserwatorską
- Doktryna i praktyka konserwatorska Camilla Boity
- Teoretycy i praktycy ochrony zabytków na Wyspach Brytyjskich w XIX w. George Gilbert Scott, John Ruskin, William Morris
- Poglądy Aloisa Riegla i Maxa Dvořáka na ochronę zabytków i ich wpływ na praktykę konserwatorską XX w.
- Ochrona i restauracja zabytków w Niemczech na przełomie XIX i XX w. (Georg Dehio, Cornelius Gurlitt, Conrad Steinbrecht)
- Towarzystwo Opieki nad Zabytkami Przeszłości. Geneza i znaczenie dla ochrony dziedzictwa kulturowego w Królestwie Polskim
- Grono Konserwatorów Galicji Zachodniej. Grono Konserwatorów Galicji Wschodniej. Geneza i znaczenie dla ochrony dziedzictwa kulturowego w Galicji
- Restauracja zabytków Krakowa w XIX i XX wieku. Ramy prawne, doktryny konserwatorskie, najważniejsze realizacje
- Ochrona zabytków w II Rzeczypospolitej. Regulacje prawne, doktryny konserwatorskie, realizacje
- Ochrona zabytków w PRL. Teoria i praktyka konserwatorska, działalność PKZ
- Losy zabytków na ziemiach przyłączonych do Polski po II wojnie światowej
- Karta Ateńska, jej najważniejsze postanowienia i wpływ na praktykę konserwatorską
- Karta Wenecka, jej najważniejsze postanowienia i wpływ na praktykę konserwatorską
- Polska szkoła konserwatorska. Reprezentanci, doktryna, główne przedsięwzięcia
- Zabytek jako atrakcja turystyczna wg koncepcji Erika Cohena. Wpływ tej koncepcji na współczesne podejście do ochrony dziedzictwa kulturowego
- Andrzej Tomaszewski jako teoretyk ochrony dziedzictwa kulturowego
- Ochrony wytworów sztuki ludowej jako „form ekspresji kultury” według Czesława Robotyckiego.
- Nowoczesne materiały i techniki budowlane w konserwacji zabytków architektury średniowiecznej i nowożytnej
- Charakterystyczne uszkodzenia dzieł malarstwa olejnego i metody jego konserwacji
- Rzeźba drewniana. Najgroźniejsze uszkodzenia i podstawowe metody konserwacji
- Transfer w konserwacji zabytków malarstwa ściennego i sztalugowego. Wady i zalety tej metody
- Podstawowe przyczyny uszkodzeń wyrobów z metali nieszlachetnych i półszlachetnych oraz sposoby zapobiegania tym zagrożeniom
- Podstawowe (stosowane aktualnie) sposoby inwentaryzacji zabytków w Polsce
- Prawne, społeczne i ekonomiczne uwarunkowania ochrony zabytkowych zespołów rezydencjonalnych w Polsce
- Festiwale kultury jako formuła ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego w Polsce
- Architektura polska po roku 1945. Najważniejsze problemy wartościowania, nadawania statusu zabytku i konserwacji
- Najważniejsze zabytkowe założenia urbanistyczne w Polsce i sposoby ich ochrony
- Dokumentacja konserwatorska – wymogi prawne, współczesne metody, teoria a praktyka
- Pomniki Historii Polski jako specyficzna formuła ochrony zabytków
- Skansen. Geneza i przemiany funkcji
- Polskie zabytki na Liście Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO i ich znaczenie w tworzeniu obrazu polskiego dziedzictwa kulturowego
- Park kulturowy jako nowa forma ochrony zabytków
- Sposoby definiowania i ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego w Polsce
- Instytucje kościelne w Polsce nadzorujące ochronę zabytków
- Dziedzictwo kultury przemysłowej i technicznej. Zasadnicze problemy i cele jego ochrony
- Ochrona zabytków etnograficznych in situ. Główne problemy i wyzwania
- „Dziedzictwo niechciane” w Polsce. Wybrane przykłady. Zasadnicze problemy ochrony i konserwacji
- Zalety i wady gromadzenia i eksponowania dzieł sztuki religijnej w muzeach
- Koncepcja „miejsc pamięci” (lieux de mémoire) Pierre'a Nory i próby jej recepcji w ochronie polskiego dziedzictwa kulturowego
- Cmentarze i miejsca pamięci narodowej. Prawne, religijne i kulturowe uwarunkowania ich ochrony
- Zalety i wady „trwałej ruiny” jako metody ochrony zabytków
- Podstawowe zasady i sposoby udostępnienia zabytków dla ruchu turystycznego
- Szlaki kulturowe w Polsce jako forma promocji dziedzictwa – teoria i praktyka
- Główne europejskie szlaki kulturowe – charakterystyka, przebieg, popularyzacja
- Krajoznawstwo i starożytnictwo jako przejawy zainteresowania zabytkami przeszłości oraz ich znaczenie dla badania i ochrony zabytków
- Służby konserwatorskie w Polsce – rodzaje, zadania i przepisy regulujące ich działanie
- Rewitalizacja zabytkowych dzielnic miast jako problem konserwatorski i społeczny. Przykłady realizacji w Europie i w Polsce
- Krajobraz kulturowy – definicja, ewolucja pojęcia, formy ochrony
- Problemy ochrony dziedzictwa archeologicznego. Struktura i obowiązku służb konserwatorskich, aspekty prawne, metody konserwacji
- Koncepcja muzeum otwartego i muzeum wirtualnego jako form ochrony dziedzictwa kulturowego
- Zasady i specyfika badań i ochrony dziedzictwa archeologicznego w Polsce. Regulacje prawne, metody i specyfika pracy archeologa, teoria a praktyka.